Description
This article analyzes the notion of literary communication considering old but still valid questions in light of new critical contributions. What problems does the specificity of literary communication pose? Is misunderstanding an inevitable condition of literary communication? How does a written text communicate with the reader? How is the reader able to communicate his reading? What are the consequences regarding literary criticism? To work on this problem, we will follow a path that will halt at the following stops: the dream of communication (Richards), the uninterrupted dialogue (Gadamer and Derrida), and the dialogue of the deaf (Bayard). We will focus especially on the contemporary critic P. Bayard to think of misunderstandingas the basis of communication.
Este artículo analiza la noción de “comunicación literaria” considerando viejas, pero aún vigentes preguntas a la luz de nuevos aportes críticos. ¿Qué problemas plantea la especificidad de la comunicación literaria? ¿Es el malentendido una condición inevitable de la comunicación literaria? ¿Cómo se comunica un texto escrito con el lector? ¿Cómo es el lector capaz de comunicar su lectura? ¿Qué consecuencias tiene para la crítica literaria? Para trabajar este problema, se trabajarán los siguientes conceptos: el sueño de la comunicación (Richards, 1976), el diálogo ininterrumpido (Gadamer, 1989 y 2004 y Derrida, 1972, 1979, 1989, 1997 y 2003) y el diálogo de sordos (Bayard, 2002). El enfoque será sobre todo, en el crítico contemporáneo Bayard para pensar el malentendido como fundamento dela comunicación.