Descripción
This research shows the results of the multimodal analysis of 68 advertisements on disability published from 2014 to 2016 in the three newspapers of largest circulation in Costa Rica (La Nación, Diario Extra and La Teja). The advertisements were collected, catalogued and analyzed using the theory of multimodality by Kress and Van Leuwen (2001, 2002, 2006) to determine how semiotic modes question the construction of discourses on disability. The semiotic resources used in the ads are established to determine the characterization of people with disabilities. The study concludes that the advertisements create meaning through semiotic interrelation, that is, through multimodality, and the linguistic and paralinguistic resources that compose the advertisements must be valued for them to be fully understood. Furthermore, after the analysis, the study determines that the advertisements continue to promote a discriminatory discourse evidenced by the discrepancy between the iconic component of the advertisement and the linguistic one, since the former gives prominence to the PwD, but thelinguistic component shows that advertisers play a predominant role and PwD are relegated to secondary roles.
La investigación presenta el resultado del análisis multimodal de 68 anuncios publicitarios sobre discapacidad que fueron publicados durante el período 2014-2016 en los tres periódicos de mayor difusión en Costa Rica (La Nación, Diario Extra y La Teja). Se recolectaron los anuncios, se catalogaron y se empleó la metodología de Kress y Van Leeuwen (2001, 2002, 2006) para determinar los modos que se interrelacionan en la construcción de discursos sobre discapacidad. Se establecen los recursos semióticos que se emplean en los anuncios analizados para la caracterización de las personas con discapacidad (PCD). Se concluye que los anuncios crean los significados mediante la interrelación semiótica, es decir, mediante la multimodalidad y para su comprensión total deben valorarse los recursos lingüísticos y paralingüísticos que componen los anuncios. Además, tras el análisis se determina que los anuncios promueven todavía un discurso discriminatorio que se evidencia en la discrepancia del componente icónico del anuncio y del lingüístico, ya que en el primero se le da protagonismo parcialmente a las PCD, mientras que la lingüística demuestra que el protagonismo lo tienen los anunciantes y que las PCD quedan relegadas a roles secundarios.