Descripción
Technology-based firms (TBFs) must constantly invest in R&D&I activities in order to be competitive. The recovery of this investment is a priority to ensure the continuity of the business project. Sometimes this is only possible if the company extends the scope of its activity by entering international markets. However, many TBFs do not undertake this type of expansion, neither reap negative results in doing so. In this context, this paper aims to analyse the reasons that lead TBFs to internationalise and their impact on the results. The hypotheses formulated where tested empirically, through parametric and non-parametric statistical techniques, applied to a group of TBFs’ founders and managers in Spain, consulted at two moments in time ―2009 (175 firms) and 2016 (53 of the 175 previous firms). The results show that: 1) internationalised TBFs achieve better results than noninternationalised TBFs in terms of operating income and ordinary results; 2) the reasons that drive TBF managers to undertake internationalisation seem to be more relevant in the adoption of this decision when they are offensive than when they are defensive; and 3) the decision to internationalise adopted for offensive reasons is associated with higher operating income and/or ordinary results for the TBF, while the decision made for defensive reasons is associated with lower economic profitability for the company. These results are useful for building an institutional support agenda for the internationalisation of TBFs.
Dado que la empresa de base tecnológica (EBT) debe acometer una inversión constante en actividades de I+D+i para ser competitiva, la recuperación de tal inversión es prioritaria para garantizar la continuidad del proyecto empresarial. Tal recuperación en ocasiones es solo posible si la empresa amplía el alcance de su actividad al introducirse en mercados internacionales. Ahora bien, muchas EBT no acometen tal expansión, o cosechan resultados negativos al hacerlo. En este contexto, el presente trabajo se plantea como objetivo analizar los motivos que llevan a la EBT a internacionalizarse y su incidencia en los resultados. Las hipótesis formuladas se prueban empíricamente, a través de técnicas estadísticas paramétricas y no paramétricas, con una muestra de fundadores y directivos de EBT en España, consultadas en dos momentos, en el año 2009 (175 empresas) y en el 2016 (53 de las 175 empresas anteriores). Los resultados muestran que: 1) las EBT internacionalizadas alcanzan mejores resultados que las no internacionalizadas en términos de ingresos de explotación y resultados ordinarios; 2) los motivos ofensivos que impulsan a los directivos de la EBT a acometer la internacionalización resultan ser más relevantes en la adopción de esta decisión que los defensivos; y 3) la decisión de internacionalización adoptada por motivos ofensivos se asocia a mayores ingresos de explotación o resultados ordinarios de la EBT, mientras que la adoptada por motivos defensivos se asocia a menor rentabilidad económica de la empresa. Estos resultados son de utilidad en la construcción de una agenda de apoyo institucional a la internacionalización de la EBT.