Descripción
The role of corporate entrepreneurs as employees who generate value for the company and as drivers of innovation and entrepreneurial initiatives is recognized in the literature on entrepreneurship. The purpose of this study is therefore to determine which personal factors characterize corporate entrepreneurs and to analyze which organizational factors have favored the development of intrapreneurial initiatives among corporate entrepreneurs, in the context of a new technology-based firm. Adopting a qualitative approach, this study presents a case study based on surveys and interviews of corporate entrepreneurs and top executives. The results show that corporate entrepreneurs are characterized by having a strong need to learn and grow, and they do not follow the status quo as their peers do. Projects promoted by corporate entrepreneurs can arise even in a context where managers support entrepreneurial initiatives in a non-proactive way, and despite the lack of time and limited resources to execute such projects. Furthermore, corporate entrepreneurs highlight work autonomy, managerial support and rewards as main factors supporting their initiatives.
El papel de los emprendedores corporativos como empleados que generan valor para la empresa, así como impulsores de la innovación y de las iniciativas emprendedoras, es reconocido en la literatura sobre emprendimiento. El propósito de este estudio es conocer las características personales de los emprendedores corporativos y analizar en qué medida las organizaciones pueden apoyar y fomentar las iniciativas emprendedoras de estos empleados en el contexto de una nueva empresa de base tecnológica. A partir de un enfoque cualitativo, el trabajo presenta el estudio de un caso basado en entrevistas con los emprendedores corporativos y los altos directivos de la empresa. Los resultados muestran que los emprendedores corporativos se caracterizan por tener una fuerte necesidad de aprender, crecer y replantearse el statu quo. Los proyectos impulsados por los emprendedores corporativos pueden surgir incluso en un contexto en el que los directivos apoyan las iniciativas emprendedoras de forma no proactiva, a pesar de la falta de tiempo y de recursos limitados para ejecutar dichos proyectos. En este contexto, los emprendedores corporativos destacan la autonomía en el trabajo, el apoyo por parte de los directivos, así como las recompensas como los principales factores de apoyo a sus iniciativas.