Description
This paper analyzes the theoretical relationship between knowledge and entrepreneurship through a bibliometric study. Several indicators are drawn from the Web of Science database using the HistCite software for bibliometrics, including annual publications, citation density, and journals with the highest number of publications. For the empirical application, a qualitative approach was adopted through a case study of four companies located in Valencia with the application of a semi-structured interview. The Atlas.ti software was used to analyze the data. The results indicate a relationship between knowledge and entrepreneurship constructs through theoretical modeling, highlighting the importance of the origin of knowledge for new venture creation, knowledge commercialization processes through entrepreneurship opportunities, and the origin and transmission of knowledge in organizations with entrepreneurial orientation (EO). The main limitation is the dispersion of research topics and the exclusion of publications that did not address the investigated relationship directly. The theoretical model proposed in this study can be extended to different spheres to identify and generate entrepreneurship opportunities, especially in universities and incumbent firms. Future studies should further validate the model empirically
Este trabajo analiza la relación teórica entre conocimiento y emprendimiento a través de un estudio bibliométrico. Se extraen varios indicadores de la base de datos Web of Science utilizando el software HistCite para bibliometría, incluidas las publicaciones anuales, la densidad de citas y las revistas con el mayor número de publicaciones. Para la aplicación empírica se adoptó un enfoque cualitativo a través de un estudio de caso de cuatro empresas ubicadas en Valencia con la aplicación de una entrevista semiestructurada. El software Atlas.ti se utilizó para analizar los datos. Los resultados indican una relación entre el conocimiento y los constructos de emprendimiento a través de la modelación teórica, destacando la importancia del origen del conocimiento para la creación de nuevos emprendimientos, los procesos de comercialización del conocimiento a través de oportunidades de emprendimiento y el origen y transmisión del conocimiento en organizaciones con orientación emprendedora (EO). La principal limitación es la dispersión de los temas de investigación y la exclusión de publicaciones que no abordaban directamente la relación investigada. El modelo teórico propuesto en este estudio puede extenderse a diferentes ámbitos para identificar y generar oportunidades de emprendimiento, especialmente en universidades y empresas incumbentes. Los estudios futuros deberían validar aún más el modelo empíricamente