Description
The acceleration of the technological progress forces corporations to review their innovation strategies, looking for a greater flexibility and faster knowledge acquisition to sustain their competitive advantages. In this context, collaboration with startups seems a plausible and effective way to pursuing open innovation strategies. Results show that collaborations between large firms and startups are a very recent though growing phenomenon but with a clear spatial concentration around the largest economies of the region. Its main motive refers to agile and flexible innovation, assuming multiple forms and activities. Interestingly, this phenomenon is neither restricted to certain technological industries nor to foreign-owned corporations. In addition, in-depth insights from case studies reveal some tensions and challenges at the corporate level to accommodate these collaborations with startups within the existing repertory of established routines and processes, as well as the importance of matching and aligning expectations between the corporation and the startups in terms of results and commitments. The cases showed the relevance of conceiving these collaborations as an entrepreneurial project itself within the organization and with a strong alignment with the parent company's strategy. Several future research avenues are derived from these results, aiming at nurturing this still emerging research field in Latin America.
De la mano de la aceleración del cambio tecnológico, las grandes empresas se han visto forzadas a revisar sus estrategias de innovación, buscando ser más flexibles, incorporar nuevos conocimientos más rápido y no perder así ventaja frente a sus competidores. En este marco, la vinculación con startups aparece como un candidato natural para estas estrategias de innovación abierta corporativa. Los resultados obtenidos en este artículo muestran que se trata de un fenómeno muy reciente pero en expansión, aunque con una fuerte concentración espacial en las economías más grandes de la región. Su principal motivación es la de innovar de forma más ágil y flexible, asumiendo múltiples formas y actividades pero sin estar circunscripto a empresas de sectores tecnológicos ni de capital extranjero. Asimismo, la mirada en profundidad sobre los casos estudiados muestra la existencia aún de tensiones y desafíos a nivel corporativo para poder incorporar al trabajo con startups dentro de las rutinas y procesos ya existentes así como la importancia de una alineación de expectativas de uno y otro lado de la relación en cuanto a los compromisos y resultados esperados. Además, aquellos casos que están más avanzados en estas iniciativas muestran la importancia de que éstas sean concebidas como emprendimientos en sí mismos y tengan una fuerte alineación estratégica con su “organización madre” (la corporación). Varias líneas de investigación futura se desprenden de estos resultados para nutrir un campo de investigación aún por despegar en América Latina.