Descripción
The study seeks to identify the discussion topics and establish the sentiment of Twitter texts related to entrepreneurship and entrepreneurs during a crisis period. The data was collected from 163,843 tweets between May and June 2020. A group of popular hashtags about entrepreneurship and business was identified. The extensive data process was carried out using the term association technique and text sentiment analysis. The results indicate that crisis communications in businesses and by entrepreneurs had two objectives, to communicate the crisis inside the business due to the pandemic and communicate the elements of crisis solution by highlighting the skills, knowledge, means, and critical issues to overcome. The study contributes to the situational crisis communication literature by understanding the characteristics of crisis communication during a crisis period in popular entrepreneurship hashtags.
El estudio busca identificar los temas de discusión y establecer el sentimiento de los textos en las comunicaciones de crisis de Twitter relacionadas con el emprendimiento y los emprendedores durante períodos de crisis. Los datos se recopilaron de 163.843tuits entre mayo y junio de 2020. Se identificó un grupo de hashtags populares sobre emprendimiento y negocios. El proceso de big data se llevó a cabo utilizando la técnica de asociación de términos y análisis de sentimiento de texto. Los resultados indicanque la comunicación de crisis realizada en las empresas y por los empresarios tuvo dos objetivos, comunicar la crisis al interior de las empresas por la pandemia y comunicar los elementos de solución de crisis mencionando las habilidades, conocimientos, mediosy cuestiones necesarias a superar. El estudio contribuye a la literatura de comunicación de crisis situacional con el conocimiento de las características de la comunicación de crisis durante periodos de crisis en los hashtags de emprendimiento popular.