Tecnológico de Costa Rica
  • How to publish in Repositorio TEC?
  • Policies
  • Educational Resources
  • Contact us
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Portal de Revistas del Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Revista Digital: Matemática, Educación e Internet
  • View Item
  •   Repository Home
  • Portal de Revistas del Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Revista Digital: Matemática, Educación e Internet
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordEducational Resource TypeIntended UserThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordEducational Resource TypeIntended User

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Biases in probabilistic tasks solving by Costa Rican primary school students: Sesgos en la resolución de tareas probabilísticas por estudiantes costarricenses de educación primaria

Sesgos en la resolución de tareas probabilísticas por estudiantes costarricenses de educación primaria: Biases in probabilistic tasks solving by Costa Rican primary school students

Thumbnail
View/Open
https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica/article/view/636810.18845/rdmei.v23i2.6368
Author
Hernández-Solís, Luis A.
Metadata
Show full item record
Description
 
This study presents some biases and subjective beliefs found in the responses to three probabilistic tasks in a sample of Costa Rican 6th grade primary school students. The percentage of correct responses to each item and the choice of different distractors are presented, and some similarities and differences with the results obtained in previous studies are shown. The analysis of the resolution strategies reveals the presence of equiprobability bias, outcome approach, positive and negative recency, belief in physical factors that influence probability, and consideration of little difference between favourable and possible cases as equiprobability.
 
Este estudio expone algunos sesgos y creencias subjetivas encontradas en las respuestas a tres tareas probabilísticas en una muestra de estudiantes de 6º curso de educación primaria costarricense. Se presenta el porcentaje de respuestas correctas a cada ítem y de elección de diferentes distractores, y se muestran algunas similitudes y diferencias con los resultados obtenidos en estudios previos. El análisis de las estrategias de resolución revela la presencia del sesgo de equiprobabilidad, enfoque en el resultado, recencia positiva y negativa, creencia en factores físicos que influyen en la probabilidad y consideración de poca diferencia entre casos favorables y posibles como equiprobabilidad.
 
Source
Revista Digital: Matemática, Educación e Internet; Vol. 23 Núm. 2 (2023): Marzo-Agosto 2023 , 1659-0643 .
URI
https://hdl.handle.net/2238/14542
Share
       
Metrics
Collections
  • Revista Digital: Matemática, Educación e Internet [423]

|Contact us

Repositorio Institucional del Tecnológico de Costa Rica

Sistema de Bibliotecas del TEC | SIBITEC

© DERECHOS RESERVADOS. Un sitio soportado por DSpace(v. 6.3)

RT-1

 

 


|Contact us

Repositorio Institucional del Tecnológico de Costa Rica

Sistema de Bibliotecas del TEC | SIBITEC

© DERECHOS RESERVADOS. Un sitio soportado por DSpace(v. 6.3)

RT-1