Description
In this educational research, the results obtained from an evaluation proposal on the subject of surfaces and curves in space are presented through the construction of three-dimensional models for chessboard pieces with quadric surfaces in an Analytical Geometry course for the mathematics teaching major at Sede de Occidente, University of Costa Rica as part of a didactic strategy in virtue of the adoption of virtual learning in the context of COVID-19. This study responds to an experimental investigation implemented by means of a conceptual test applied as pretest and posttest to validate the proposal under learning models such as the Bao & Redish factor as well as the Rasch dichotomous method. In addition, a questionnaire was implemented to validate salient aspects submitted by the students of the course whowere of paramount importance in this investigative process.
En la siguiente investigación educativa se presentan los resultados obtenidos a partir de una propuesta de evaluación en el tema de superficies y curvas en el espacio mediante la construcción de modelos tridimensionales para las piezas de un tablero de ajedrez con superficies cuádricas en un curso de Geometría Analítica para la carrera de Enseñanza de la Matemática de la Sede de Occidente de la Universidad de Costa Rica como parte de una estrategia didáctica adaptada al nuevo enfoque del modelo educativo de virtualización por lo acontecido con la declaratoria del COVID-19. Este estudio responde a una investigación experimental implementada por una prueba conceptual aplicada como pretest y postest para validar la propuesta bajo modelos de aprendizaje como el factor de Bao & Redish así como el método dicotómico de Rasch. Además, se implementó un cuestionario para validar aspectos representativos expuestos por los estudiantes del curso que fueron esenciales para el proceso investigativo.