Tecnológico de Costa Rica
  • How to publish in Repositorio TEC?
  • Policies
  • Educational Resources
  • Contact us
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Portal de Revistas del Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Revista Digital: Matemática, Educación e Internet
  • View Item
  •   Repository Home
  • Portal de Revistas del Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Revista Digital: Matemática, Educación e Internet
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordEducational Resource TypeIntended UserThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordEducational Resource TypeIntended User

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Mathematical, nutritional and didactical principles of using 3 × 3 equations with Excel for the formulation of balanced feeds and rations for animals: Principios matemáticos, nutricionales y didácticos del uso de ecuaciones 3 × 3 con Excel en la formulación de alimentos balanceados y de raciones para animales

Principios matemáticos, nutricionales y didácticos del uso de ecuaciones 3 × 3 con Excel en la formulación de alimentos balanceados y de raciones para animales: Mathematical, nutritional and didactical principles of using 3 × 3 equations with Excel for the formulation of balanced feeds and rations for animals

Thumbnail
View/Open
https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica/article/view/677710.18845/rdmei.v24i1.6777
Author
Santana Pérez , Angel Arturo
Zamora Regueiro, Carlos
Aroche Ginarte, Roisbel
Verdecia Acosta, Danis Manuel
Ramírez de la Ribera, Jorge Luis
Metadata
Show full item record
Description
 
The use of different mathematical methods during the process of animal ration and concentrates formulation demands integral skills on animal nutrition, mathematics and didactical abilities during teaching of such methods at the institutions where agricultural careers are taught. This article aims to demonstrate howto integrate such capabilities, specifically on the use of 3×3equations and to motivate using Excel for that purpose. From the nutritional point of view, it is described how to consider the exactitudes on the nutritive value of each feed in 3×3system of equations in order to fit the amount and/or proportion of three nutrients to their animal requirements. It was also demonstrated the mathematical possibilities of 3 ×3 system of equations to solve diet formulation for animals, how to formulate them with Excel by those dealing with animal feeding. Didactically, it was noticeable that two examples of real and practical problems for teaching 3 × 3systems of equations were given.
 
El empleo de diferentes métodos matemáticos en la formulación de raciones y de alimentos balanceados para animales exige el domino simultaneo de principios matemáticos, de nutrición animal y también de habilidades didácticas para su enseñanza en las instituciones donde se estudian carreras agropecuarias. El presente artículo tiene como objetivo mostrar cómo integrar tales pericias, específicamente en el uso de ecuaciones 3 × 3y motivar el uso del Excel para todos estos fines. Desde el punto de vista nutricional se describe cómo considerar las particularidades del valor nutritivo de cada alimento en el planteamiento de las ecuaciones iniciales para lograr los ajustes de las cantidades y/o proporciones de tres nutrientes aportados por ellos a los respectivos requerimientos nutricionales de los animales. Matemáticamente se muestran las posibilidades de estos sistemas de ecuaciones 3 × 3y del uso correcto de las unidades de medida para resolver problemas de formulación de dietas animales, cómo plantearlos e implementarlos en Excel por los profesionales vinculados a la alimentación de los animales. Didácticamente se hace un aporte importante pues se muestran dos ejemplos de problemas prácticos y reales para que sean usados en la enseñanza de los sistemas de ecuaciones 3 × 3en otros tipos de enseñanza también.
 
Source
Revista Digital: Matemática, Educación e Internet; Vol. 24 Núm. 1 (2024): Agosto 2023 - Febrero 2024 , 1659-0643 .
URI
https://hdl.handle.net/2238/14551
Share
       
Metrics
Collections
  • Revista Digital: Matemática, Educación e Internet [423]

|Contact us

Repositorio Institucional del Tecnológico de Costa Rica

Sistema de Bibliotecas del TEC | SIBITEC

© DERECHOS RESERVADOS. Un sitio soportado por DSpace(v. 6.3)

RT-1

 

 


|Contact us

Repositorio Institucional del Tecnológico de Costa Rica

Sistema de Bibliotecas del TEC | SIBITEC

© DERECHOS RESERVADOS. Un sitio soportado por DSpace(v. 6.3)

RT-1