Description
The second-hand clothing market is a circular economy alternative to deal with excessive consumption and reduce the environmental impact caused by the fashion industry. In contrast to the vast research based on the US and Europe, this market is yet to be explored in Colombia, and in Latin America in general. This qualitative research explores the motivations to purchase second-hand clothes among young consumers aged between 20 and 33 years old residing in Medellín, Colombia. Autoethnography was conducted with these consumers. Next, a pre-existing scale of second-hand shopper motivations was used in in-depth interviews to narrate their significant experiences with second-hand clothing purchases. Findings presented two profiles of second-hand clothing consumers: on the one hand, consumers passionate about design and, on the other hand, conscious professionals who are characterized by driving their purchase intentions from hedonic to economic motivations. This research offers contributions for structuring value propositions that respond to the needs of second-hand clothing buyers.
El mercado de ropa de segunda es una alternativa de economía circular para hacer frente al consumo desmedido y disminuir el impacto ambiental causado por la industria de la moda. En Latinoamérica, y Colombia específicamente, este mercado está por explorarse porque los estudios alrededor del tema son limitados, en contraste de las múltiples publicaciones en Estados Unidos y Europa. Esta investigación cualitativa explora las motivaciones de los jóvenes de 20 a 33 años de la ciudad de Medellín, Colombia, frente al consumo de ropa de segunda. Se realizaron auto etnografías con estos consumidores, y luego, se utilizó una escala preexistente de motivaciones de compradores de segunda mano como instrumento en entrevistas a profundidad para narrar sus experiencias significativas con compras de segunda de vestuario. Los hallazgos presentaron dos perfiles de consumidores de ropa de segunda, los apasionados por el diseño y los profesionales conscientes, que se distinguen por movilizar sus intenciones decompra desde motivaciones hedónicas y económicas, respectivamente. Esta investigación ofrece contribuciones para la estructuración de propuestas de valor que respondan a las necesidades de estos compradores.