Description
Organizations are increasingly integrating environmental concerns in their strategic plans. This research analyzes how green business strategy (GBS) and corporate social responsibility (CSR) impact financial performance (FP). In addition, we analyze the mediating role of CSR in the relationship between GBS and FP. The empirical application uses structural equation modeling on a sample of 300 manufacturing firms from Mexico. The results show positive and significant relationships between GBS, CSR and FP, while the significantly positive mediating role of CSR was also verified. Thus, the environmental objectives set by the GBS contribute to the FP of Mexican manufacturing firms. CSR also collaborates to this end but only partially by mediating the relationship between GBS and FP. The findings support the importance of incorporating environmental concerns in businesses' strategic planning in order to ensure not only economic but also social benefits through GBS and CSR activities.
Las organizaciones están integrando cada vez más cuestiones ambientales en sus planes estratégicos. Así, esta investigación analiza cómo la estrategia de negocios sustentable (GBS, por sus siglas en inglés) y la responsabilidad social corporativa (CSR, por sus siglas en inglés) impactan en el rendimiento financiero (FP, por sus siglas en inglés). Además, se analiza el rol mediador de la CSR en la relación entre la GBS y el FP. El estudio empírico utiliza el modelado de ecuaciones estructurales en una muestra de 300 empresas manufactureras de México. Los resultados muestran relaciones positivas y significativas entre la GBS, la CSR y el FP, mientras que también se verificó el papel mediador significativamente positivo de la CSR. Por lo tanto, los objetivos ambientales establecidos por la GBS contribuyen al FP de las empresas manufactureras mexicanas. La CSR también colabora en este sentido, pero solo parcialmente al mediar la relación entre la GBS y el FP. Los hallazgos respaldan la importancia de incorporar cuestionesambientales en la planeación estratégica de las empresas para garantizar no solo beneficios económicos, sino también sociales a través de las actividades de GBS y CSR.