Description
This article aims to analyze a socio-environmental conflict stemming from the potential construction of an international airport in the Palmar Sur Farms of Osa, Puntarenas, Costa Rica. The analysis was conducted within the framework of Human Geography, specifically focusing on the concepts of territorial typologies and multi-territorialities. Methodologically, the information collection techniques were qualitative, consisting of documentary review, interviews with key individuals, and fieldwork. Various territorial projects in the area were examined in relation to the international airport project, emphasizing the role of peasant struggle, facilitated by the Peasant Struggle Organization for Our Lands, in asserting their claim to peasant territory. A key conclusion drawn is that multi-territorialities involve power dynamics among socio-territorial actors such as the State, corporations, and peasant communities. Understanding peasant resistance as another territorial project opposing a mega-territorial project, such as airport construction, is deemed essential.
Key words: Multiterritorialities, Airport, Peasantry, Southern Zone, Palmar, Farms, Human Geography.
Este artículo busca analizar un conflicto socioambiental ocasionado tras la posible construcción de un aeropuerto internacional en las Fincas de Palmar Sur de Osa, Puntarenas, Costa Rica. El análisis se realizó desde los aportes de la geografía humana y específicamente bajo los conceptos de tipología de territorios y las multiterritorialidades. En términos metodológicos, las técnicas de recolección de la información fueron cualitativas, siendo la revisión documental, entrevistas a personas clave y trabajo de campo. Se analizaron los distintos proyectos territoriales que hay en la zona y que entran en relación con el proyecto del aeropuerto internacional, resaltando el papel de la lucha campesina, a través de la Organización de Lucha Campesina por Nuestras Tierras, en su reivindicación por el territorio campesino. Como gran conclusión, se evidencia que las multiterritorialidades implican ejercicios del poder entre actores socioterritoriales como el Estado, las empresas y el campesinado. Resulta necesario comprender el proceso de resistencia campesina como un proyecto territorial más, que lucha contra un megaproyecto territorial, como lo es la construcción de un aeropuerto.
Palabras clave: Multiterritorialidades, Aeropuerto, Campesinado, Zona Sur, Palmar, Fincas, Geografía Humana.