Description
In San José, the capital of Costa Rica, regeneration and repopulation policies have prompted an aggressive recovery of urban spaces through real estate promotion, increased police surveillance, urban life control, and the creation of a city brand. In this context, the promotion of cultural tourism constitutes one of the main pillars of this type of urban development. The objective of this article is to ethnographically analyze a tourist activity promoted by ChepeCletas, one of the cultural companies that has been responsible for promoting the appropriation of public space for the past 10 years. Methodologically, several participant observations of the so-called "Urban Safaris" were carried out, historical tours of San José organized by ChepeCletas. The results of these observations reveal that: i) agents: there is participation from middle-class youth and accompanying police officers, ii) spaces: a selective route design is created, iii) times: idealized narratives of the past are developed, iv) affections: a feeling of "love" for San José is encouraged. Finally, it is shown that these initiatives, within the context of touristic development, promote exclusionary logics.
Key words: cities; culture; ethnography; public space; tourism.
En San José, capital de Costa Rica, las políticas de regeneración y repoblamiento han motivado una recuperación agresiva de los espacios urbanos por medio de la promoción inmobiliaria, el aumento en la vigilancia policial, el control de la vida urbana y la creación de una marca ciudad. En este contexto, la promoción del turismo cultural constituye uno de los pilares principales de este tipo de desarrollo urbano. El objetivo de este artículo es analizar etnográficamente una actividad turística promovida por ChepeCletas, una de las empresas culturales que se ha encargado, durante los últimos 10 años, de fomentar la apropiación del espacio público. Metodológicamente se realizaron varias observaciones participantes de los llamados “Safaris Urbanos”, tours históricos por San José organizados por ChepeCletas. Los resultados de estas observaciones revelan que: i) agentes: existe una participación de jóvenes de clases medias y un acompañamiento de agentes policiales, ii) espacios: se crea un diseño selectivo del recorrido, iii) tiempos: se elaboran narrativas idealizadas del pasado, iv) afectos: se motiva un sentimiento de “amor” por San José. Finalmente, se muestra que estas iniciativas, dentro del contexto de turistificación, promueven lógicas de exclusión.
Palabras clave: ciudades; cultura; etnografía; espacio público; turismo.