Propuesta de actividades de geometría en el marco del proyecto de extensión Zona de los Santos
Date
2025Author
Chinchilla-Valverde, Jorge Luis
Sánchez-Fernández, Ivonne Patricia
Solís-Palma, Angie Cristina
Publisher
Solís-Palma, Angie CristinaValidator
Chinchilla-Valverde, Jorge LuisEditor
Solís-Palma, Angie CristinaEducational validator
Chinchilla-Valverde, Jorge LuisInstructional designer
Solís-Palma, Angie CristinaMetadata
Show full item recordEducational Resource
Abstract
Este recurso digital reúne una compilación de materiales desarrollados en los cuatro talleres de geometría del proyecto de extensión Profesionalización Docente en Primaria en el área de Geometría del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Su propósito es poner a disposición de los docentes propuestas claras, prácticas y fáciles de aplicar en sus salones de clase. El documento integra actividades relacionadas con ángulos, figuras planas, áreas de sólidos y volúmenes. Cada sección recoge experiencias diseñadas para guiar al docente paso a paso, ofreciendo ideas sencillas que pueden adaptarse según las características del grupo. El material propone dinámicas lúdicas y recursos manipulativos que ayudan a pasar de lo concreto a la representación gráfica. Así, por ejemplo, se invita a los docentes a usar la puerta del aula para dibujar ángulos, construir una piñata de figuras geométricas o deducir el área de un polígono mediante recortes y reacomodos. Más que un conjunto de actividades, este recurso ofrece a los docentes la oportunidad de renovar su manera de enseñar geometría, apostando por experiencias de aprendizaje activas, creativas y profundamente vinculadas con la realidad de sus estudiantes. This digital resource brings together a compilation of materials developed during four geometry workshops from the extension project Professional Development for Primary Teachers in Geometry at the Costa Rica Institute of Technology. Its purpose is to provide teachers with clear, practical, and classroom-ready proposals. The document integrates activities related to angles, plane figures, surface areas of solids, and volumes. Each section gathers experiences designed to guide teachers step by step, offering simple ideas that can be adapted according to the characteristics of each group. The resource proposes playful dynamics and hands-on materials that support the transition from concrete experiences to graphic representation. For example, teachers are invited to use the classroom door to draw angles, build a piñata of geometric figures, or deduce the area of a polygon through cutting and rearranging. More than a set of activities, this resource offers teachers the opportunity to renew the way they teach geometry, promoting learning experiences that are active, creative, and deeply connected to the reality of their students.
Resource type
Narrative textIntended users
Learner, General public, Education expert, Teacher.Difficulty
Very easyEducational level
, .Subject
Language
SpanishKeyword
Actividades -- Geometría, Educación primaria, Formación docente, Recursos didácticos, Aprendizaje lúdico, Matemáticas -- Dinámica, Ángulos, Figuras geométricas, Áreas de sólidos, Activities -- Geometry, Primary education, Teacher training, Teaching resources, Playful learning, Mathematics -- Dynamics, Angles, Geometric figures, Areas of solids.Structure
LinearThis structure corresponds to sets of objects fully structured and connected among them. For example, learning units or presentations.
Aggregation Level
3Level 3 is a collection of level 2 objects (lesson or learning unit). For example a course.
Status
RevisedInteractivity Type
ActiveContext
Classroom, Mixed, Teacher.Cognitive Process
Analyse, COllaborate, Compare, Create, , Explain, Motivate, Consider, Solve, Simulate, Value.Share
Metrics
Collections
- Geometría [1]
The following license files are associated with this item:


