Descripción
This research analyzes the power applies when determining the attitudes of a society before sociocultural events. A connection between linguistic and communication theories, applying the Grice´s Conversational Maxims (1975) and the theory of agenda setting (McCombs 1992, 1994, 1996, 2006), has been used. In this study, all news published about Spain in The Guardian digital edition (2013-2014) was selected to check if there is any misappropriation or misuse of them or if a proper, effective, and truthful communication. To check the use of information from The Guardian a quantitative and qualitative analysis of the content of this news has been made. The results reveal that the image offered by this digital media during this specific period of economic crisis is not always impartial. This paper helps to divulge the implications of discourse and the possible cognitive effect of the thematic coverage of these types of news.
La relevancia en los medios de comunicación es un elemento poco cuestionado por la sociedad. En este estudio se analiza el poder que ejerce a la hora de determinar actitudes ante acontecimientos socioculturales. Para ello, se ha establecido una correspondencia entre las teorías lingüísticas y las comunicativas, tomando los postulados conversacionales de Grice (1975) y la teoría de la agenda setting (McCombs, 1992, 1994, 1996, 2006). Como corpus se han seleccionado las noticias culturales sobre España en la edición digital The Guardian (2013-2014), para comprobar si se ha producido algún mal uso de estas o si, por el contrario, se ha llevado a cabo una comunicación efectiva. Se ha realizado un análisis cuantitativo-cualitativo y los resultados dan a conocer la imagen, no siempre imparcial, que ofrece este medio durante un período de crisis. Este artículo contribuye a profundizar sobre las implicaciones del discurso y el posible efecto cognitivo de la cobertura temática.