Description
This research focuses on the international development of Paraguayan companies in the period 2002-2012. The aim is to characterize these companies and their process of expansion. Thus, bibliographic and documentary evidence will be used in addition to field research, with a qualitative approach at a descriptive level. Among the main findings, it can be seen that international Paraguayan companies are large companies with a lot of experience in the local market; they are mainly engaged in the production of goods with low level of industrialization; they have sought to internationalize and expand their markets, generate greater revenue and increase their size.
Esta investigacion versa sobre cómo se ha desarrollado la internacionalizacion de la empresa paraguaya en el periodo 2002-2012. El objetivo es caracterizar a estas empresas y, de manera general, su proceso de expansion. Para esto se recurre a una investigacion mixta, bibliografica-documental y de campo, con enfoque cualitativo y de nivel descriptivo. Entre los principales hallazgos puede apreciarse que las empresas internacionalizadas del Paraguay son empresas de gran porte, mucha trayectoria en el mercado local y dedicadas principalmente a la produccion de bienes con poco nivel de industrializacion, que buscaron internacionalizarse para ampliar su mercado, generar mayor valor a la empresa y aumentar su tamaño.