Descripción
The construction sector has historically registered in the world the highest rate of accidents, disabling injuries and deaths. The objectives of this study were: (i) to evaluate the performance of the contractors of six complete building constructions at the Technological Institute of Costa Rica, financed by the International Bank for Reconstruction and Development, and supervised by the client, through the Environmental and Social Safeguard; (ii) propose a performance evaluation methodology in occupational safety. It was analyzed if: (i) the total number of accidents decreased as the number of occupational safety procedures increased; (ii) there was an association between the number of procedures and the training provided; (iii) the accident incidence rate decreased as the number of trainings increased; (iv) compliance in aspects of occupational safety was affected by the construction area, number of procedures, accident rate and years of experience of the professional in charge. The findings confirm the client’s role in the management of occupational safety and its positive impact on the performance of contractors. In parallel, a methodological proposal is presented for performance evaluation, applicable to construction projects of this nature.
El sector construcción históricamente ha registrado en el mundo la tasa más alta de accidentes, lesiones incapacitantes y muertes. Los objetivos de este estudio fueron: (i) evaluar el desempeño de los contratistas de seis construcciones de edificios completos en el Instituto Tecnológico de Costa Rica, financiados por el Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento, y supervisados por el cliente, a través de la Salvaguarda Ambiental y Social; (ii) proponer una metodología de evaluación del desempeño en seguridad laboral. Se analizó si: (i) el número total de accidentes disminuía conforme aumentaba la cantidad de procedimientos de seguridad laboral; (ii) existía asociación entre la cantidad de procedimientos y las capacitaciones brindadas; (iii) disminuía el índice de incidencia de accidentes al incrementarse el número de capacitaciones; (iv) el cumplimiento en aspectos de seguridad laboral se afectaba por el área de construcción, cantidad de procedimientos, índice de incidencia de accidentabilidad y años de experiencia del profesional a cargo. Los hallazgos ratifican el rol del cliente en la gestión de la seguridad laboral y su impacto positivo sobre el desempeño de los contratistas. De forma paralela, se presenta una propuesta metodológica para la evaluación del desempeño, aplicable a proyectos de construcción de esta naturaleza.