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In the footsteps of the convivial trickster in culture. Roots and derivations

Tras las huellas del pícaro en la cultura venezolana. Raíces y derivaciones

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https://revistas.tec.ac.cr/index.php/trama/article/view/578610.18845/tramarcsh.v10i1.5786
Author
Sosnowski, Elena
Cronick, Karen
Metadata
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Description
 
The work reviews and questions the figure of the "trickster/rogue" in Venezuela, recognized in the literature with some frequency in the Latin American and Caribbean idiosyncrasy. With the help of Ruth Benedict’s concept of "modal personality", an anthropologist from the cultural configurationism school, the authors examine this phenomenon. The purpose of this paper is to describe this "personality" as it has been approached by different authors, specially Axel Capriles, psychologist, and to develop its historical and sociological contextualization. For this, authors from the field of anthropology/ ethnopsychoanalysis (Samuel Hurtado), sociology (Alberto Gruson), psychiatry (José Luis Vethencourt) and psychology (Alejandro Moreno) are reviewed. They have examined aspects of Venezuelan society, which are related to this personality. The method used is an intentional documentary selection that breaks down the subject of the Venezuelan “trickster/rogue” from different disciplinary angles and sheds light on the question about this figure and its functionality in society. We include a critical review of the authors' arguments, such as matricentering, matrisociality and helplessness.We attempt a critical review of the possible evolution of the meaning of the ”trickster/rogue” throughout history and search for new interpretations of its meaning, due to its symbolic importance in the construction of culture. We hope to promote a new problematization of its possible negative identity traits.
 
El trabajo revisa y cuestiona la figura del “pícaro” en Venezuela, que la literatura reconoce con alguna frecuencia en la idiosincrasia latinoamericana y caribeña. Con la ayuda del concepto de “personalidad modal” de Ruth Benedict, antropóloga, de la corriente del configuracionismo cultural, el objetivo es describir esta “personalidad” tal como ha sido abordada por variados autores, particularmente Axel Capriles, psicólogo, y desarrollar para ella una contextualización histórica y sociológica. Para eso se revisan autores provenientes del campo de la antropología/etnopsicoanálisis (Samuel Hurtado), la sociología (Alberto Gruson), la psiquiatría (José Luis Vethencourt) y la psicología (Alejandro Moreno), quienes desde el enfoque del psicoanálisis, fundamentaron aspectos de la sociedad venezolana, que se relacionan con esta personalidad. El método utilizado es una selección documental intencional que desglosa el tema del pícaro venezolano desde ángulos disciplinarios diversos y que arroja luz sobre la pregunta sobre esta figura y su funcionalidad en la sociedad, con una revisión crítica de los argumentos de los autores, entre los que se incluyen el matricentrismo, la matrisocialidad y la indefensión. Revisamos los significados por la posible evolución del término a lo largo de la historia y para una posible segmentación interpretativa del significado de pícaro, por su importancia simbólica en la construcción de cultura y para promover una apertura a la problematización de los rasgos de identidad que no operan en favor de la cohesión social.
 
Source
Trama, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades.; Vol. 10 No. 1 (2021); 132-165 , Trama, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades.; Vol. 10 Núm. 1 (2021); 132-165 , Trama, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades.; v. 10 n. 1 (2021); 132-165 , 1659-343X , 1659-343X .
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Collections
  • Trama. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades [123]

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