Descripción
In this approach to a Costa Rican novel, we resort to the Foucauldian concept of madness as a theoretical starting point. The analyzed text presents the manifestation of madness as a space of physical and mental alienation that overwhelms Tito's mother. Faced with the desperation that it provokes in him, the delirium ends up making a dent in him, too, and both are immersed in that world of darkness prefigured from the title itself. In such a way, the night is the advent of a social and mental madness, which is precisely the conclusion of our analysis. This because madness is also a social and historical construct to alienate the subject from the power of discourse.
En este abordaje de una novela costarricense recurrimos al concepto de locura foucaultiano, como punto de partida teórico. El texto analizado presenta la manifestación de la locura como espacio de enajenación física y mental que embarga a la madre de Tito. Ante la desesperación que provoca en este, el delirio termina por hacer, también, mella en él, y ambos se sumergen en ese mundo de oscuridad prefigurado desde el título mismo. De tal manera, la noche es advenimiento de una locura social y mental, lo cual es precisamente la conclusión de nuestro análisis. Esto por cuanto la locura es también un constructo social e histórico para enajenar al sujeto desde el poder del discurso.