Towards a plurilingual and intercultural perspective in foreign language education for indigenous students in a university context
Hacia una perspectiva plurilingüe e intercultural en la formación en lenguas extranjeras para estudiantes indígenas en el contexto universitario
dc.creator | Arismendi Gómez, Fabio Alberto | |
dc.creator | Ramírez Jiménez, Denis | |
dc.creator | Zuluaga Molina, Juan Felipe | |
dc.date | 2023-01-17 | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T16:10:41Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T16:10:41Z | |
dc.identifier | https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/6582 | |
dc.identifier | 10.18845/rc.v31i43.6582 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2238/14215 | |
dc.description | In this article, we discuss the implications of having indigenous students in training programs at a university level. The discussion arises from the findings of a case study conducted in the undergraduate program on foreign language teaching (English and French), in a Colombian university. Eight indigenous students coming from different ancestral communities participated in this study. Data come mainly from individual and collective interviews conducted with the students as well as focus groups conducted with their teachers. Findings suggest implications in three domains: at an institutional level, at a pedagogical and methodologicallevel, and for the students themselves. A plurilingual and intercultural perspective can illuminate the different actions that could be implemented in each of these domains, in order to contribute to a fairer and more equitable foreign language education. | en-US |
dc.description | En este artículo, discutimos las implicaciones que conlleva la presencia de estudiantes indígenas en los programas universitarios en Colombia. Esta discusión se realiza a partir de los hallazgos de un estudio de caso llevado a cabo en el programa de Licenciatura en Lenguas Extranjeras (inglés y francés), en una universidad colombiana. En este estudio participaron ocho estudiantes provenientes de diferentes comunidades indígenas del país. Los datos provienen principalmente de entrevistas individuales y colectivas realizadas con los estudiantes y de grupos focales realizados con sus profesores. Los hallazgos sugieren implicaciones en tres ámbitos: en lo institucional, en lo pedagógico y didáctico, y estudiantil. Una perspectiva de educación plurilingüe e intercultural puede guiar las diferentes acciones que podrían implementarse en cada uno de esos ámbitos, para contribuir a una formación en lenguas extranjeras más justa y equitativa. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto Tecnológico de Costa Rica | es-ES |
dc.relation | https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/6582/6367 | |
dc.source | Revista Comunicación; Vol. 31 Núm. 43 (2022): Revista Comunicación, 2, 2022; 94-109 | es-ES |
dc.source | 1659-3820 | |
dc.source | 0379-3974 | |
dc.subject | Indigenous students | en-US |
dc.subject | language teaching in the university | en-US |
dc.subject | intercultural perspective | en-US |
dc.subject | plurilingual perspective | en-US |
dc.subject | Literature | en-US |
dc.subject | Estudiantes indígenas | es-ES |
dc.subject | enseñanza de lenguas en contexto universitario | es-ES |
dc.subject | perspectiva intercultural | es-ES |
dc.subject | perspectiva plurilingüe | es-ES |
dc.subject | Literatura | es-ES |
dc.title | Towards a plurilingual and intercultural perspective in foreign language education for indigenous students in a university context | en-US |
dc.title | Hacia una perspectiva plurilingüe e intercultural en la formación en lenguas extranjeras para estudiantes indígenas en el contexto universitario | es-ES |
dc.type | artículo original |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Comunicación [744]
Esta revista publica dos números por año. Semestral