Descripción
This research shows the results of the level of mathematical anxiety in students of the pre-calculus course at the Latin American University of Science and Technology (ULACIT). The sample was constituted by 237 students enrolled in the first quarter of 2022 under mixed educational modality (courses offered in person and virtually) due to the protocols established before the health alert originated by COVID 19. Mathematical anxiety is an affective state where there is a lack of stability and comfort presented by an individual in situations where mathematics is related (P´erez - Tyteca et al., 2013). With this, the research question was posed: What is the level of mathematical anxiety shown by precalculus students in the first quarter of 2022? In turn, the objective was to study the level of mathematical anxiety of precalculus students enrolled in that academic period, as well as to analyze the significant differences according to sex and mode of study. The results obtained do not show statistically significant differences in the level of mathematical anxiety in relation to sex, but they do show significant differences in relation to the educational modality where virtual students present greater mathematical anxiety.
La presente investigación muestra los resultados del nivel de ansiedad matemática en estudiantes del curso de precálculo de la Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (ULACIT). La muestra estuvo constituida por 237 estudiantes matriculados en el primer cuatrimestre del 2022 bajo modalidad educativa mixta (cursos ofertados de manera presencial y virtual) esto por los protocolos establecidos ante la alerta sanitaria originada por la COVID 19. La ansiedad matemática es un estado afectivo donde existe la carencia de estabilidad y comodidad que presenta un individuo ante situaciones donde se relacione la matemática (Pérez – Tyteca et al., 2013). Con ello, se planteó la pregunta de investigación ¿Cuál es el nivel de ansiedad matemática que muestran los estudiantes de precálculo en el primer cuatrimestre del 2022? A su vez, tuvo como objetivo estudiar el nivel de ansiedad matemática de los estudiantes de precálculo matriculados dicho periodo lectivo, así como analizar las diferencias significativas según sexo y modalidad de estudio. Los resultados obtenidos no muestran diferencias estadísticamente significativas en el nivel de ansiedad matemática en relación con el sexo, pero sí con relación a la modalidad educativa donde los estudiantes virtuales presentan mayor ansiedad matemática.