Descripción
Ethical issues about the welfare of non-human animals emerged as a way of society to learn about animal production systems, caused by moral and social ethical concerns. The aim of this article is to reflect from the Costa Rica ethical-legal approach, on the use of the dominant rationality of human animals over non-human animals, addressing biopower and applying the bioethical principles which would ensure a culture of animal welfare. Animals are beginning to be increasingly considered as something more than "things". The study of the relationships between humans and non-human animals has spread to other areas beyond animal science such as animal experimentation and research. Bioethics assesses basic principles in the human relationship with animals, such as autonomy and decision-making, beneficence and to avoid suffering, non-maleficence and no cruelty to animals, and also promotes fair, equitable and humanitarian treatment. The biolaw approach can regulate bioethical criteria contributing with ideas in response to the problems in science and animal welfare. The ethical discussion on animal welfare has focused on physical pain, feelings and the need to promote spaces where animals can express biological behavior. Animal ethics focuses on the study of moral considerations that non-human animals may receive and their consequences. Social awareness on animal welfare continues to grow and bioethics committees increasingly address issues related to scientific experimentation involving animals, as well as farmers in their production systems, so it’s necessary to determine what the ethical criteria are for decision-making in bioethics committees.
Las cuestiones éticas sobre el bienestar de los animales no humanos surgieron como una necesidad de la sociedad por conocer los sistemas de producción, originada por inquietudes morales y de ética social. El objetivo de este trabajo es reflexionar desde el ámbito ético-jurídico costarricense, sobre el uso de la racionalidad dominante de los animales humanos sobre los no humanos, discutiendo el biopoder y aplicando los principios bioéticos que aseguren el bienestar animal. Cada vez más se empieza a considerar a los animales como algo más que “cosas” por lo que el estudio de las relaciones entre humanos y animales no humanos se ha ampliado a otras áreas más allá de la zootecnia como la experimentación e investigaciónn animal. La bioética valora y determina principios básicos en relación con los animales, como la autonomía y la toma de decisiones, la beneficencia y evitar el sufrimiento, la no maleficencia y no dañarlos, así como promover un trato justo, equitativo y humanitario. El enfoque desde el bioderecho permite regular criterios bioéticos en respuesta a los problemas derivados del bienestar animal. La ética animal centra su estudio en consideraciones morales que pueden recibir los animales no humanos y las consecuencias posteriores. La sensibilidad social sobre el bienestar animal continúa creciendo y los comités de bioética cada vez más abordan temas relacionados con experimentos científicos que involucran animales, así como a los ganaderos en sus sistemas de producción, por lo que es necesario determinar cuáles son los criterios éticos para la toma de decisiones por los comités de bioética.