Descripción
This article seeks to systematize the experience of two professionalizing modules of the Psychology career at the Guanacaste campus: Psychology of the Community Organization and Challenges in the Adolescence Clinic. During 2021, the practice of these courses was linked to a social project that addresses the prevention of suicide and the promotion of mental health in adolescents and young people from four cantons of the province of Guanacaste, in Costa Rica: Liberia, Tilarán, La Cruz and Santa Cruz. The activities carried out consisted of a diagnosis of interests, workshops on self-esteem, identification and management of emotions and individual psychological attention for a maximum of 10 sessions; all carried out in virtual mode due to the mobility restrictions imposed by the COVID-19 pandemic. Among the main results it is found that adolescents require guidance on issues such as: use of technology and social networks (advantages and risks), guidance in identification and management of emotions, interpersonal relationships, and specifically, relationships, access to education and job opportunities, and finally, institutional routes to access social services. In addition, in many cases the family environment does not represent a protective factor but is the place where many of the discomforts that affect the mental health of this population originate.
Key words: Prevention, Suicide, Community health, Psychology, COVID-19
Este artículo busca sistematiza la experiencia de dos módulos profesionalizantes de la carrera de Psicología en la Sede de Guanacaste: Psicología de la Organización Comunitaria y Retos en la Clínica de la Adolescencia. Durante el 2021, la práctica de estos cursos se vinculó a un proyecto de Extensión Docente que atiende la prevención del suicidio y la promoción de la salud mental en personas adolescentes y jóvenes de cuatro cantones de la provincia de Guanacaste, en Costa Rica: Liberia, Tilarán, La Cruz y Santa Cruz. Las actividades realizadas consistieron un diagnóstico de intereses, talleres de autoestima, identificación y gestión de emociones y atención psicológica individual durante un máximo de 10 sesiones; todas realizadas en modalidad virtual debido a las restricciones de movilidad impuestas por la pandemia COVID-19. Dentro de los principales resultados se encuentra que las personas adolescentes requieren orientación en temas como: uso de tecnología y redes sociales (ventajas y riesgos), orientación en identificación y gestión de emociones, relaciones interpersonales, y específicamente, relaciones de pareja, acceso a educación y oportunidades laborales, y finalmente, rutas institucionales para acceder a servicios sociales. Además, en muchos casos el entorno familiar no representa un factor protector, sino que es el lugar donde se originan muchos de los malestares que afecta la salud mental de esta población.
Palabras clave: Prevención, Suicidio, Salud comunitaria, Psicología, COVID-19