Tecnológico de Costa Rica
  • How to publish in Repositorio TEC?
  • Policies
  • Educational Resources
  • Contact us
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Portal de Revistas del Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Revista Comunicación
  • View Item
  •   Repository Home
  • Portal de Revistas del Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Revista Comunicación
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All RepositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordEducational Resource TypeIntended UserThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordEducational Resource TypeIntended User

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

PhD. Kathleen Costales La paradoja en Gracián: “monstruo de la verdad”

Thumbnail
View/Open
https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/400310.18845/rc.v27i2.4003
Author
Costales, Kathleen
Metadata
Show full item record
Description
 
PARADOX IN GRACIÁN: "MONSTER OF TRUTH" Few works study the use of paradox in Gracián. This is surprising, given that the Baroque had a tendency toward antithesis and contraposition, and paradox, therefore, becomes the most logical linguistic articulation of this way of seeking the inherent oppositions in the world. This scarcity of studies should also surprise us, as this tendency manifests itself frequently in the works of Gracián himself. I propose to study how Gracián develops the concept of paradox in his style manual Agudeza y arte del ingenio, and study the way he puts into practice his own theories regarding the circumstances in which this concept can be used. I analyze his ideas about paradox and apply these to Oráculo Manual, tracing his use of this technique in the second text and studying some examples of paradox to determine if the author follows his own advice regarding the appropriate use of paradox.  
 
Pocos trabajos proponen estudiar el uso de la paradoja en Gracián. Esto es sorprendente, porque existía en el Barroco una tendencia a la antítesis, a la contraposición y la paradoja llega a ser la articulación lingüística más lógica de este modo de buscar las oposiciones inherentes en el mundo, la cual se manifiesta con frecuencia en las obras del mismo Gracián. En esta investigación se propone estudiar cómo Gracián elabora el concepto paradójico en Agudeza y arte del ingenio. Se analizará, además, la manera en que ponen en práctica sus propias teorías sobre las circunstancias en que este concepto se puede utilizar. Con ese fin, se estudiarán sus ideas sobre la paradoja, para aplicarlas a Oráculo manual, rastreando estas técnicas en el segundo texto y trabajando algunos ejemplos de la paradoja, para ver si el autor logró seguir sus propios consejos sobre su uso apropiado.
 
Source
Revista Comunicación; Vol. 27 Núm. 2 (39): Revista Comunicación 2-2018; 25-34 , 1659-3820 , 0379-3974 .
Share
       
Metrics
Collections
  • Revista Comunicación [745]

|Contact us

Repositorio Institucional del Tecnológico de Costa Rica

Sistema de Bibliotecas del TEC | SIBITEC

© DERECHOS RESERVADOS. Un sitio soportado por DSpace(v. 6.3)

RT-1

 

 


|Contact us

Repositorio Institucional del Tecnológico de Costa Rica

Sistema de Bibliotecas del TEC | SIBITEC

© DERECHOS RESERVADOS. Un sitio soportado por DSpace(v. 6.3)

RT-1