Descripción
In the Latin American healthcare industry, there seems to be an association between the implementation of the marketing strategies and the firms' location that suggests the need to study the organizational performance under these aspects. To this end, this paper contrasts the relationships between an organization's market orientation (MO), its location (for example, within a service cluster), and performance. The quantitative analysis was carried out among managers' perceptions from 134 service companies belonging to the healthcare service companies operating in the city of Cali, Colombia. The results showed a positive association between being located in a service cluster and business performance. It was also shown that the strategic approach based on OM positively affects performance. Moreover, we noted that competitors' orientation is the only component of the OM construct that significantly influences performance. The conclusions of our study allow for guiding the strategic decision-making of the managers of these companies regarding the decisions of location and content of marketing strategies.
En el sector de la salud latinoamericano, parece existir una fuerte asociación entre el nivel de implementación de la estrategia de marketing y la localización de las empresas que sugieren la necesidad de estudiar el desempeño organizativo bajo esos aspectos. Para ello este trabajo contrasta las relaciones entre la orientación al mercado de una organización (OM), su localización (por ejemplo, dentro de un clúster de servicios), y el desempeño. El análisis cuantitativo se realizó entre las percepciones recogidas en 134 cuestionarios completados por gerentes y empresarios de empresas de servicios pertenecientes al sector de la salud que operan en la ciudad de Cali, Colombia. Los resultados muestran una asociación positiva entre estar localizado en un clúster de servicios y el desempeño empresarial. También se evidenció que el enfoque estratégico basado en la OM afecta positivamente al desempeño, y que es la orientación a los competidores el único componente del constructo de OM que influye significativamente en el desempeño. Las conclusiones de nuestro estudio permiten guiar la toma de decisiones estratégicas de los gerentes de esas empresas en lo que respecta a las decisiones de localización y contenido de las estrategias de marketing.