Description
This essay analyzes the concept of the body the gender theory perspective and feminismsaccording to authors such as Butler, Gagallo and others. The implications of these concepts and their implications in the world of the dancer-performer and in relation to the dichotomous reading of gender are analyzed. This analysis is made from my interpretations as a dance teacher at the Tecnológico de Costa Rica. The main conclusion of this article argues that dance reproduces the heteronormative discourse and the implications. This results in the evidence of a necessary attention in pedagogical processes and choreographic composition that is free of violence towards bodies, as well as a vigilant critical reading of artistic discourses. The body, the dance and feminisms are political entities of resistance and generators of knowledge in the Costa Rican public university.
En este ensayo se analiza el concepto de cuerpo desde teoría de género y los feminismos según autoras como Butler, Gagallo y otres. Se analizan las implicaciones de estos conceptos y sus consecuencias en el mundo de la persona bailarina-intérprete y en relación con la lectura dicotómica del género. Este análisis se realiza desde mis interpretaciones como profesora de danza en el Tecnológico de Costa Rica. La principal conclusión de este artículo sostiene que la danza reproduce el discurso heteronormativo y sus implicaciones sobre los cuerpos. Ello da como resultado la evidencia de una necesaria atención en los procesos pedagógicos y de composición coreográfica que esté exenta de violencia hacia los cuerpos, así como una vigilante lectura crítica hacia los discursos artísticos. El cuerpo, la danza y los feminismos son entes políticos de resistencia y generadores de conocimiento en la universidad pública costarricense.
Palabras clave: cuerpo sexuado, pedagogía, heteronormatividad, bailarines, educación superior, Instituto Tecnológico de Costa Rica.