Show simple item record

dc.contributor.advisorMarín-Sánchez, Marioes
dc.contributor.authorRobles-Núñez, Ana Catalina
dc.contributor.authorGómez-Jiménez, María Inés
dc.date.accessioned2019-08-21T18:01:29Z
dc.date.available2019-08-21T18:01:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2238/10701
dc.descriptionProyecto de Graduación (Licenciatura en Enseñanza de la Matemática con Entornos Tecnológicos) Instituto Tecnológico de Costa Rica, Escuela de Matemática, 2019.es
dc.description.abstractThe study of how humans learn has occupied the scientists of psychology and the scholars of education for many years. In the last decades, approaches have been developed that place working memory as a key factor to understand the processes that human beings develop to learn new information through the daily processes related to the solution of cognitive tasks. It is accepted nowadays that the working memory understood as a limited cognitive resource that integrates new perceived information, already acquired knowledge and an integral processing system is the key to better study the processes of human thought. It is an exploratory work, which seeks to offer relevant information about this concept associating it with mathematical thinking. On a sample of students from three institutions, two specific measurements of working memory were made, one in the traditional sense under a verbal context (Daneman and Carpenter, 1980) and the other under a mathematical context validated in the Costa Rican context (Marín, 2017). Our goal is to establish if there are relations and between these same measurements and of each one of them with the mathematical reasoning and with the scholastic performance of the students in Mathematics and Spanish subjects. Among the results obtained, a significant correlation was found between the working memory measured in a more traditional way, which we call verbal work memory, associated with the retention of information while other resources of the central executive are compromised and another a more empirical measurement related to the processing of information in a mathematical context, in a scheme that depends on the handling and processing of simple mathematical information, which we call mathematical working 11 memory. A moderate and significant correlation was determined between the working memory measured in the verbal sense and the mathematical reasoning, and a significant and much higher correlation of the working memory measured in a mathematical context with the reasoning Likewise, a significant correlation was found between the different measurements of working memory and school performance in Mathematics and Spanish subjects. Additional significant differences were found between public and private schools, in particular these differences when analyzed in schools with similar characteristics were significant for the working memory measured in a mathematical context but not in the verbal context.es
dc.description.abstractEl estudio de cómo los humanos aprenden, ha ocupado a los científicos de la psicología y a los estudiosos de la educación por muchos años. En las últimas décadas se han desarrollado enfoques que ubican a la memoria de trabajo como un factor clave para entender los procesos que desarrollan los seres humanos para aprender nueva información a través de los procesos cotidianos relacionados con la solución de tareas cognitivas. Se acepta hoy en día que la memoria de trabajo entendida como un recurso cognitivo limitado que integra nueva información percibida, conocimientos ya adquiridos y un sistema integral de procesamiento es la clave para estudiar mejor los procesos del pensamiento humano. Esta investigación se trata de un trabajo exploratorio, que busca ofrecer información relevante sobre este concepto asociándolo con el pensamiento matemático. Sobre una muestra de estudiantes de tres instituciones se realizaron dos mediciones específicas de la memoria de trabajo, una en el sentido tradicional bajo un contexto verbal (Daneman y Carpenter, 1980) y la otra bajo un contexto matemático validada en el contexto costarricense (Marín, 2017). Se busca establecer si existen relaciones entre estas mediciones y de cada una de ellas con el razonamiento matemático y con el rendimiento escolar de los estudiantes en las materias de Matemática y Español. Entre los resultados obtenidos se encontró una correlación significativa entre la memoria de trabajo medida de manera más tradicional, que llamamos memoria de trabajo verbal, asociada con la retención de información mientras que se comprometen 9 otros recursos del ejecutivo central, y una medición más empírica relacionada con el procesamiento de información en un contexto matemático, en un esquema que depende del manejo y procesamiento de información matemática simple, que llamamos memoria de trabajo matemática. Se determinó una correlación moderada y significativa entre la memoria de trabajo medida en el sentido verbal y el razonamiento matemático, y una correlación significativa y mucho más alta de la memoria de trabajo medida en un contexto matemático con el razonamiento. Igualmente, se encontró una correlación significativa entre las distintas mediciones de memoria de trabajo y el rendimiento escolar en las materias de Matemática y Español. Adicional se encontraron diferencias significativas entre colegios público y privado, en particular estas diferencias al analizarlas en colegios con características similares fueron significativas para la memoria de trabajo medida en un contexto matemático pero no así en el contexto verbal.es
dc.language.isospaes
dc.publisherInstituto Tecnológico de Costa Ricaes
dc.subjectEducaciónes
dc.subjectProcesoses
dc.subjectDiarioses
dc.subjectRecursos didácticoses
dc.subjectResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Educationes
dc.subjectWork memoryes
dc.subjectMathematicses
dc.titleAnálisis comparativo entre una medición clásica de la memoria de trabajo y una medición alternativa orientada hacia la matemática y sus relaciones con el razonamiento matemático y el desempeño escolares
dc.typelicentiateThesises


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record