Descripción
Export performance has become an increasingly important issue for SMEs in recent years as a result of the widespread phenomenon of globalization and the economic recession in some regions. Innovation has been proved to play a determinant role in export performance. In this paper, we propose a new comprehensive conceptualisation of innovation capabilities for manufacturing firms that includes capabilities in three key areas for innovation activities: technology, marketing and design. Using a database on Spanish manufacturing SMEs, we check the validity and reliability of this new innovation capabilities conceptualisation and then we test its effect on export performance. We find that those firms that are proficient in technology, marketing and design show higher levels of export performance. These findings are important for the innovation and internationalisation literature as well as for SME managers: emphasising technology, marketing and design contributes to facilitating SMEs’ performance in the international arena.
El desempeño exportador representa una cuestión cada vez más importante para las PYMEs como resultado del fenómeno de la globalización y de la recesión económica en algunas regiones. La innovación juega un papel determinante en la promoción de las exportaciones. Este trabajo propone una nueva conceptuación de tipo formativo de las capacidades de innovación para las PYMEs manufactureras que incluye capacidades en tres áreas clave: la tecnología, el marketing y el diseño. Usando una base de datos de PYMES manufactureras españolas, comprobamos la validez y la fiabilidad de esta nueva conceptuación de las capacidades de innovación. También verificamos en efecto positivo de estas capacidades sobre el desempeño exportador. El trabajo señala que las PYMEs que dominan al menos alguna de esas tres capacidades de innovación obtienen niveles más elevados de desempeño exportador. Estos hallazgos son importantes para la literatura en innovación y en internacionalización. La recomendación para las personas que tomas decisiones estratégicas en las PYMEs es que vale la pena enfatizar esfuerzos en el dominio de la tecnología, el marketing y/o el diseño ya que esto facilita su desempeño en el contexto internacional.